تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12525
بازدید دیروز : 3487
بازدید هفته : 16467
بازدید ماه : 121833
بازدید کل : 11178684
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 21 / 12 / 1400

سه صفتی که خداوند برای متقین بیان کرده است

تقوا

حوزه/ (متّقین) كسانى هستند كه در راحت و رنج انفاق مى ‏كنند و خشم خود را فرو مى‏ برند و از (خطاى) مردم مى ‏گذرند، و خداوند نیكوكاران را دوست مى‏ دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه 134 سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

 

- آيه               

الَّذينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْکاظِمينَ الْغَيْظَ وَ الْعافينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ‏

- ترجمه                      

(متّقین) كسانى هستند كه در راحت و رنج انفاق مى ‏كنند و خشم خود را  فرو مى‏ برند و از (خطاى) مردم مى ‏گذرند، و خداوند نیكوكاران را دوست مى‏ دارد.

- نکته ها                     

این آیه، به دنبال محكوم كردن ربا در آیات قبل، از انفاق و عفو و گذشت و تعاون تمجید مى ‏كند.

یك واقعه‏ تاریخى

آورده‏اند: روزى یكى از خدمتكاران امام سجاد علیه السلام در موقع شستشوى سر و صورت آن حضرت، ظرف آب از دستش افتاد و سر امام علیه السلام را زخمى كرد. امام به او نگاهى كرد. او دریافت كه امام ناراحت شده است. بلافاصله گفت: «والكاظمین الغیظ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت: «والعافین عن الناس»، امام فرمود: ترا عفو كردم. او گفت: «واللّه یحبّ المحسنین» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستى. [1]

امام صادق ‏علیه السلام فرمود: هیچ بنده ‏اى نیست كه خشم خود را فرو ببرد، مگر آنكه خداوند عزّت او را در دنیا و آخرت فزونى بخشد. خداوند فرمود: «و الكاظمین الغیظ... و اللّه یحبّ المحسنین» این پاداش فروبردن آن خشم است. [2]

- پيام ها                      

1- تقوا، از انفاق جدا نیست. «اُعدّت للمتّقین الّذین ینفقون...»

2- انفاق، سخاوت مى ‏خواهد نه ثروت. «فى السرّاء والضرّاء»

3- نه در حال رفاه از محرومان غافل باشیم، و نه در تنگدستى بگوییم كه ما خود گرفتاریم. «فى السرّاء والضرّاء»

4- متّقین محكوم غرائز نیستند، آنان حاكم و مالك خویشتن ‏اند. «الكاظمین ‏الغیظ»

5 - تقوا، از سعه‏ صدر جدا نیست. «والعافین عن الناس»

6- متّقى، منزوى نیست، بلكه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت مى ‏كند. «ینفقون، كاظمین، عافین»

7- در عفو خطاكار، ایمان او شرط نیست. «والعافین عن الناس»

8 - كسى كه مى ‏خواهد محبوب خدا شود باید از مال بگذرد و خشم و غضب را فرو برد. «واللّه یحبّ المحسنین»

9- انفاق به محرومان و گذشت از خطاى مردم، از مصادیق احسان و نیكوكارى است. «ینفقون، كاظمین، عافین، محسنین»

-------------------------

پی نوشت ها:

1) تفسیر مجمع ‏البیان و روح ‏البیان

2) كافى، ج ‏2، ص 110

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: معارف قرآن
برچسب‌ها: معارف قرآن
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی